Alexandra DUBČEKA v Martine Adresa školy: Ul. budovateľov č.9, 036 01 Martin Tel.043/4230109
e-mail:
|
HOME
|
TRIEDY
PRE NADANÉ DETI
Nadanie sa vo svete skúma
už viac ako 100 rokov a v súčasnosti sa mu pripisuje strategický
význam pre rozvoj spoločnosti. Podľa odborníkov je potrebné nadanie vyhľadávať,
podporovať a rozvíjať tak skoro, ako sa len dá. Prečo triedy pre mimoriadne nadané deti?
Ak je nadané dieťa v bežnej triede, kde sa nevyužíva dostatočne
jeho potenciál, kde je jednotný spôsob výučby a stabilné učebné osnovy,
môže to podľa niektorých odborníkov viesť k výkonovému spriemerňovaniu,
osobnostnej konformite, nutnému prispôsobovaniu sa a neraz aj z toho
plynúcim poruchám správania, pretože nevyužitá kapacita nadaných detí sa
obracia iným, často i negatívnym smerom.
Keďže v našich podmienkach nie sú zabezpečené v klasickej škole
diferencované prístupy vo vzdelávaní nadaných žiakov, ponúka sa na
Slovensku od roku 1993 akreditovaný vzdelávací program MŠ SR, nazvaný Projekt
alternatívnej starostlivosti o nadané deti v podmienkach bežných
škôl. Gestorom, koordinátorom a autorom tohto projektu je PhDr. Jolana
Laznibatová, CSc. Na
Slovensku sa každoročne k tomuto projektu pripája minimálne jedna škola,
ktorá otvára triedu pre nadané deti (Nitra, Košice, Ružomberok, Rimavská
Sobota, Levice, Spišská Nová Ves, Žilina....)
Konečne aj v Martine... V školskom roku 2003/2004 sa po prvýkrát v Martine, na Základnej škole A. Dubčeka, otvorili triedy pre mimoriadne nadané deti – 1. C a 3. C. Výber detí sa uskutočnil na základe exaktných, oficiálne platných kritérií nadania ( viacnásobné vyšetrenie psychológom, IQ 130 a viac, ako i overenie vedomostnej úrovne detí ). Do prvej triedy bolo prijatých 15 žiakov a do tretej triedy 14 žiakov. Každú triedu vedu 2 učiteľky, V triede
pre nadané deti sa pracuje:
- podľa učebných
plánov a učebných osnov pre nadané deti schválených MŠ SR - podľa
špeciálnych učebníc určených pre alternatívne vyučovanie -
výučbu cudzích jazykov -Aj, Nj, Rj, Fj (uvedomujúc si čoraz silnejší
trend
výchovy k európanstvu a integračných procesov v Európe)
-
informatiku (uvedomujúc si súčasnú naliehavú potrebu počítačovej
gramotnosti
súčasnej generácie detí, ktoré možeme výstižne nazvať „ počítačová
generácia“) -
práca s encyklopedickou literatúrou, internet (vyhľadávanie, spracovávanie
informácii, tvorba vlastných projektov a ich prezentácia) |